Významnou železniční spojnici z Prahy do Brna přes Vysočinu čeká rozsáhlá modernizace. Finišují přípravy na vypsání tendrů na zhotovitele rekonstrukce úseků mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem a Přibyslaví a Pohledem. Komplexní přestavba čeká i stanici Vlkov. Přípravné stavební práce by měly začít už v listopadu letošního roku, nejnáročnější etapa s vlivem na provoz přijde v roce 2024. Celkové investiční náklady všech tří staveb přesáhnou 6,9 miliardy korun.
„Postupná modernizace stanic a mezistaničních úseků na této důležité odklonové trase 1. železničního koridoru musí pokračovat. Mezi Brnem a Tišnovem je stále větší poptávka po vlacích a příměstská doprava posiluje. Navíc z dlouhodobého hlediska sehraje významnou roli i při výstavbě vysokorychlostních tratí. Mezi Světlou nad Sázavou a Křižanovem resp. Velkou Bíteší, bude trať využívána i pro vysokorychlostní vlaky z Prahy do Brna do finálního dokončení celé nové vysokorychlostní trati,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dvoukolejný úsek mezi Přibyslaví a Pohledem projde komplexní modernizací včetně uvedených dvou stanic a zastávek Přibyslav zastávka a Stříbrné Hory. Přinese zvýšení traťové rychlosti ze současných 100 km/h až na 160 km/h dle typu soupravy. Rekonstrukce železničního spodku a svršku, všech mostních objektů včetně železničních nadjezdů, trakčního vedení a související železniční infrastruktury zajistí požadované parametry zatížení trati, což je klíčové především pro nákladní dopravu. Součástí je také instalace nejmodernějšího traťového a staničního zabezpečovacího zařízení. Celkové náklady stavby se předpokládají 2,97 miliardy Kč.
Stejný rozsah modernizace za přibližně 2,3 miliardy korun čeká trať z Křižanova do Vlkova u Tišnova. Dotkne se celého mezistaničního úseku a zastávek v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Podoba první uvedené v maximální míře vyhovuje požadavkům obce. Přestavba zastávek zohledňuje i budoucí propojení této konvenční trati s vysokorychlostní.
V souběhu s uvedenými stavbami poběží také modernizace stanice Vlkov. Hlavní změnou bude přemístění nástupišť blíže k obci do prostoru za obecním úřadem. Nástupiště budou přístupná pomocí šikmých chodníků od podjezdu ke skladu Správy státních hmotných rezerv. Stávající výpravní budovu nahradí nová technologická budova a odstraní se současný podchod a nástupiště. Celkové náklady dosáhnou přibližně 1,7 miliardy korun.
Přípravné práce všech tří staveb by mohly začít v listopadu letošního roku. Hlavní stavební činnost proběhne v příštím roce, především v průběhu hlavní stavební sezóny, tedy od března do října. Na základě zkušeností při modernizaci 1. železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem, kdy pro maximální urychlení stavby byla zcela zastavena vlaková doprava, projednává Správa železnic obdobné opatření i pro tyto úseky.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |