úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Fabik: Jäkly pomohly při renovaci Big Benu i stavbě dráhy pro F1 v Abú Zabí

René Fabik.JPG

U zrodu značky JÄKL, která se stala synonymem pro ocelové profily používané ve stavebnictví či automobilovém průmyslu, stál rýmařovský kovář před více než sto lety. V roce 2018 zahájila výrobu na základě jeho patentu továrna Jäkl Karviná. Od té doby pronikly tyto výrobky do mnoha sfér. „Naše profily najdete třeba v budově AZ Tower v Brně, nejvyšší budově v ČR, nebo v Abú Zabí v konstrukci závodní dráhy pro formuli 1 Yas Marina. Při renovaci londýnského Big Benu bylo použito lešení z trubek JÄKL,“ říká generální ředitel společnosti ArcelorMittal Tubular Products Karviná, a.s., René Fabik v rozhovoru pro časopis Skypaper.

Výrobu a prodej ocelových tenkostěnných profilů pod značkou JÄKL provozuje váš podnik v Karviné už více než sto let. Jak jste ekonomicky zvládli poslední náročné období?

Covidová krize v roce 2020 zasáhla pochopitelně i nás. Část naší produkce je určena pro automobilový průmysl a tam došlo – jak je známo – na jaře loňského roku k velkému propadu. Zastavení objednávek ze strany klientů přišlo jako blesk z čistého nebe. Museli jsme na to okamžitě reagovat, byly nutné dílčí personální i technické změny. Část výroby jsme přeorientovali do dalších segmentů, kterým se věnujeme tj. do oblasti stavebnictví a strojírenství. Ale už v září roku 2020 se situace začala měnit. Co jsme ztratili v první polovině roku, to se nám podařilo zachránit ve druhé polovině. Mohli jsme tedy zakončit rok se vztyčenou hlavou. 

Jaká je tedy vaše aktuální situace?

Letošní ekonomické výsledky jsou velmi dobré. Očekáváme výrazné překročení našeho obchodního plánu. Pokud bychom zůstali na současných číslech, tak budeme meziročně minimálně na dvojnásobku. Navíc u nás v Karviné probíhají další investice do výrobních kapacit.  Pro zajímavost v loňském roce jsme investovali přibližně 200 milionů korun. Jednalo se o linku na lakování trubek, vedoucí ke zvýšení stávající kapacity této produkce a dále o tažírenskou linky Mair pro výrobu tažených trubek pro sloupky řízení a tlumiče automobilů. V letošním roce investujeme dalších 42 milionů Kč do nové svařovací linky. Ta rozšíří sortiment profilů JÄKL především o výrobky menších rozměrů se širokým spektrem využití. Testovací provoz této svařovací linky v současnosti připravujeme.

A jak vidíte nejbližší budoucnost?

Velmi dobře. Momentálně dovoz ocelových výrobků ze států mimo EU a Asie není vysoký, je omezen dovozními kvótami. Celkově lépe se nám prosazuje na evropském trhu. Navíc díky mnoha změnám a inovacím se s našimi profily dokážeme dostávat i na trhy, kde jsme běžně nebyli. Dříve jsme vzhledem k dopravním nákladům prodávali naše produkty hlavně v Česku a na Slovensku, okrajově v Polsku a Německu. Aktuálně náš export výrazně zesílil a to například i do Francie, Italie, Estonska, Rakouska, Holanska, Dánska.

Plánujete dále zvyšovat rozsah výroby? 

V roce 2023 dle strategie plánujeme převzít v rámci koncernu část výroby rourovny v polském Krakově. Tam taky investují do nových výrobních technologií a budou se zaměřovat na trochu jinou komoditu. Je proto pravděpodobné, že v příštích dvou letech kvůli tomu budeme muset navýšit počet zaměstnanců o jednu směnu. Hodně se ale také zaměřujeme na automatizování nevýrobních činností. Například při objednávání materiálu, fakturace, logistiky i nákupu surovin.  

Značka JÄKL je ve stavebnictví i strojírenství obecně známým pojmem. Vědí lidé vůbec, že pochází z Karviné?  

Ano, „jäkl“ je dnes termín používaný pro všeobecné pojmenování jakéhokoliv ocelového profilu. Etymologicky pochází z vlastního jména Jäkl, což byl rýmařovský kovář, který si nechal tyto profily původně patentovat. Výroba jäklů v Karviné probíhá na základě tohoto patentu už od roku 1918 a tento originál je opravdu jen jeden. Byť konkurenční výrobci občas používají pro své výrobky stejné slovo. Jsme hrdí, že naše výrobky z Karviné nacházejí uplatnění v řadě oborů od stavebnictví, přes automobilový průmysl, energetiku, strojírenství až po zemědělství. Naše profily najdete třeba v budově AZ Tower v Brně, nejvyšší budově v ČR, nebo v Abú Dhabí, v konstrukci závodní dráhy pro formuli 1 „Yas Marina“. Dále třeba v Akershus University Hospital, ve zdravotnickém komplexu nedaleko Osla, jež byl svého času druhou největší stavební investici v celém Norsku. Při renovaci londýnského „Big Benu,“ bylo použito lešení z trubek JÄKL, trubky z Karviné najdete také ve vozech značek Mercedes Benz EQC i BMW. Do budoucna samozřejmě věříme, že aplikací našich výrobků ve všech segmentech bude stále přibývat.

Petr Bayer

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce