úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Rušikvas: Údržba silnic stojí ročně miliardy, technologie FUTTEC přináší výrazné úspory

Jiří Rušikvas

Podle údajů Registru smluv přesahují roční náklady na údržbu silnic a dálnic ve správě ŘSD částku 9 miliard korun. Náklady na opravu silnic II. a III. tříd ve správě krajů se dle SFDI pohybují na 800 miliónech Kč. Údržba ulic v obcích je odhadována na 900 milionů korun, celkem se tedy za údržbu silnic utratí každý rok 10,7 miliardy Kč. „Významnou úsporu těchto nákladů a také výrazně lepší kvalitu našich ulic, silnic i dálnic může přinést naše nová mikrovlnná technologie oprav výtluků,“ říká v rozhovoru pro časopis Skypaper zakladatel společnosti FUTTEC Jiří Rušikvas.

 

FUTTEC vyvíjí novou unikátní technologii pro opravu výtluků a dalších poruch asfaltových povrchů na silnicích, dálnicích či cyklostezkách. Funguje na principu ohřevu asfaltových vrstev a směsí pomocí mikrovlnné technologie, díky čemuž je zajištěn hloubkový ohřev opravovaného místa bez degradace asfaltové směsi.

Můžete úvodem charakterizovat klíčové vlastnosti vaší technologie?

Mikrovlnná technologie má pro kvalitu oprav asfaltových povrchů naprosto unikátní vlastnosti, které nelze srovnávat s tradičními metodami tepelnými či infračervenými. Při ohřevu mikrovlnami se horká směs doplňovaná do výtluku šetrně prohřeje v celém objemu a dokonale se propojí s původním materiálem, který je ohřát na stejnou teplotu také pomocí mikrovln. Výsledkem je dokonalé prolnutí obou materiálu což zajišťuje vysokou pevnost a dlouhou životnost opraveného místa. A naprosto zásadní věc: v místě spojení nevznikají žádné spáry. A ty, jak je všeobecně známo, jsou u tradičně prováděných oprav příčinou jejich omezené trvanlivosti.

Co to tedy může přinést v praxi z hlediska kvality našich silnic?

Málokdo pochybuje o tom, že naše dopravní infrastruktura by potřebovala nejenom rychlé dobudování, ale i kvalitní údržbu. Pokud je nutné jedno a totéž místo na silnici opravovat opakovaně v průběhu roku třeba třikrát, přináší to samozřejmě bezprostřední výdaje na větší počet oprav. Ale navíc ještě těžko měřitelné ztráty při případných poškozeních aut, která do výmolu vjedou a v neposlední řadě i náklady spojené s opakovanými uzavírkami silnic či ulic.

Kvalitní oprava je jistě lepší než nekvalitní, ale jak je to s ekonomickou náročností těchto oprav?

My jsme přesvědčeni, že preventivní opravy vozovek třeba tak, jak je zvládne udělat stroj řady FT, se určitě vyplatí. Existuje na to řada odborných analýz. My máme k dispozici studii ze Spojených států, která říká, že preventivní opravy povrchu vozovek se nákladově vyplatí více než šestinásobně. Každý dolar nebo koruna investovaná do včasných oprav či údržby se vrátí nejméně šestkrát na následných úsporách. Když mluvíme o celkové ekonomické výhodnosti, je nutné vzít v úvahu všechny aspekty. Na prvním místě je to flexibilita použití technologie a trvanlivost opravy. Ke kompletní opravě nám stačí jedno vozidlo a dva pracovníci. Navíc s naším strojem je možné provést opravu také v zimě, můžeme fungovat 365 dnů v roce.

Kolik tedy stojí oprava výtluku pomocí vaší technologie?

To samozřejmě závisí na celkové organizaci práce, podle počtu výtluků na jednom místě či lokalitě. Je ovšem nutné akceptovat fakt, že trvalá a kvalitní oprava výtluku nemůže stát 600 Kč/m2, jak lze často slyšet. To je dáno představou, že se vždy pokládá kompletní asfaltový koberec o desítkách či stovkách čtverečních metrů. Když se celkové náklady vydělí velkou plochou, může se dospět k relativně nízké částce.

Tento výpočet je pro preventivní údržbu zcela zavádějící. Jde o opravu jednotlivých poškozených míst, která nemusí mít ani třetinu čtverečního metru, ale přesto pro životnost vozovky znamenají velký problém. Kvalitní a včas provedená oprava zamezí vnikání vody a soli do struktury vozovky a nedovolí tak další degradaci. Tato preventivní oprava, nebo spíše říkejme preventivní údržba provedené technologií FUTTEC má velmi dlouhou trvanlivost a „nahradí“ mnohokrát opakovanou sérii oprav provizorních.

Náklady na opravu izolované poruchy nemohou jít pod 5000 Kč, protože stroj s obsluhou se musí na místo dopravit, amortizuje se a obsluha musí být zaplacena. Přesto se tento náklad správci silnice vyplatí prodloužením celkové životnosti vozovky.

Máte už příklady z praxe? Skutečně opravy pomocí stroje FT dlouho vydrží?

Ano, opravili jsme třeba už skupinu výtluků na dálnici D2 u slovenských hranic, D1 u Mirošovic máme za sebou úspěšné opravy ulic v Praze, Brně, Kopřivnici, Kutné Hoře. Všechny námi opravené výtluky drží dobře a my věříme, že právě trvanlivost oprav všechny uživatele silnic i stavební firmy o užitečnosti naší technologie přesvědčí.

Petr Bayer

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce