Rakouská stavební společnost Porr se uměla prosadit v řadě evropských zemí, ale i v dynamicky se rozvíjejícím arabském světě. V Česku, kde opravila například Štěrboholskou radiálu, naráží na alibistické kritérium nejnižší ceny. „Ale již cítíme tlak na hledání nejlepší nabídky, která v sobě zahrnuje cenu, technologii, kvalitu i formu placení,“ říká v exkluzívním rozhovoru pro Skypaper generální ředitel Karl-Heinz Strauss. Porr AG loni dosáhla stavebních výkonů přes 3,4 miliardy eur.
Byla oprava radiály Štěrboholy úspěšně dokončena nebo se objevily problémy?
Opravy se podařilo úspěšně ukončit 1. prosince 2013. Stavba se v současné době nachází ve fázi takzvaného předčasného užívání, která potrvá do poloviny června 2014. Během realizace projektu se vyskytly mimořádné povětrnostní podmínky. Z tohoto důvodu byly pro kontrolu kvality dálnice provedeny dodatečné jádrové vrty, jejichž vyhodnocením byly pověřeny nezávislé certifikované laboratoře. Výsledky byly v pořádku.
Převezme Technická správa komunikací tento stavební úsek?
Předpokládáme, že přejímka stavby se uskuteční během června.
Jestliže tento dálniční úsek nebude převzat, bude provoz veden jedním jízdním pruhem a budou se pak opět tvořit dlouhé kolony?
O této otázce nechceme spekulovat. My každopádně předpokládáme, že přejímka proběhne v pořádku.
Jsou opravné práce na dálnici D1 běžné nebo neobvyklé?
Opravné práce prováděné na D1 představují pro Porr naprosto běžné práce. Můžeme i v této oblasti poukázat na bezpočet kladných referencí. Disponujeme vlastními stroji a nářadím, vlastními stavebními četami a k tomu potřebnými zdroji materiálu. Toto všechno umožňuje úspěšnou realizaci stavby. Jsme v neustálém kontaktu s naším zadavatelem, který je s pracemi spokojen.
Jak vlastně začaly vaše aktivity na českém stavebním trhu?
V ČR jsme začali s pozemním stavitelstvím, postavili jsme několik luxusních pražských hotelů, ale měli jsme i další cíle. Hovořím hlavně o stavebním boomu od roku 2000 do 2008. Součástí toho byla i naše akvizice Pražských silničních a vodohospodářských staveb. Oběma firmám se dařilo, ale nyní se musíme zaměřit na trvale udržitelný růst. Společnosti fúzovaly a vznikla jediná firma Porr a.s. Je to mnohem průhlednější struktura.
V oblasti vodohospodářských staveb jsme se rozvinuli především plošně, disponujeme vlastním zařízením na míchání asfaltu a opatrně expandujeme i na Moravu. Portfolio stále doplňujeme a posilujeme v oblasti budování železnic, kanálů, mostů a elektráren.
Jak vypadá struktura vašich zakázek v Česku ve srovnání s ostatními trhy?
Spektrum našich zakázek inženýrských staveb je naprosto srovnatelné s jinými trhy. Zde bych chtěl vyzdvihnout zejména pozemní stavitelství, kde máme v Česku strukturu podobnou jako v Rakousku. V ČR prozatím převládají malé a střední zakázky a přiznávám, že velké zcela absentují. Určitě bylo velmi vhodné vytvoření plánu komplexní infrastruktury České republiky. Ten definuje velké infrastrukturní projekty. Teď jde jen o jeho naplňování. Snad to pomůže tomu, aby se mnohé firmy vyhnuly nejistotě. V oblasti inženýrských staveb dochází ke změně a mě to naplňuje optimismem. I když vím, že tento plán bude účinný až za rok či rok a půl.
Jsou nějaké rozdíly při vypisování veřejných zakázek v různých zemích?
V samotném způsobu vypsání veřejné zakázky nevidím rozdíl. Ten je ve specifikaci konkrétních smluv. Stále častěji jsme svědky snahy u velkých projektů přesunout rizika od investora ke stavební firmě. To platí na všech trzích. Hlavní je kvalita plánování a dotažení zakázky do zdárného konce. Pokud u veřejných zakázek rozhoduje pouze cena, jak je tomu v ČR, je to složité. Ale již cítíme tlak na hledání nejlepší nabídky, která v sobě zahrnuje cenu, technologii, kvalitu i formu placení.
Pokud by státní úředník nevybíral podle nejnižší ceny, mohl by čelit vyšetřování orgánů činných v trestním řízení…
To mohu jenom potvrdit, ale toto myšlení se již začalo trochu měnit. Jde o posouzení ceny a kvality. Když musíte jenom šetřit, pak je dominantní cena. U střednědobých plánů, kam patří silnice, dálnice a železniční koridory, tam se již začíná prosazovat i kvalita.
Je zapotřebí změnit kritéria hodnocení. Cena pochopitelně zůstane, ale na stejnou váhu je nutné položit i technologii. Zde musí dojít k jejímu podrobnému popisu výhod i nevýhod. Záleží na nezávislých znalcích, kteří pro úředníka připraví podklady pro jeho rozhodnutí. Součet všech posudků pak vyústí ve stanovení nejlepšího účastníka soutěže. Musíte být schopen uspět nejen cenou, ale i kvalitou nabízené technologie. K tomu již existují mezinárodně uznané postupy, které si postupně razí cestu do jednotlivých států. Nejsem ale idealista a je mi úplně jasné, že to bude chvíli trvat. Zvláště tam, kde jsou našponované rozpočty.
Ovlivňují vaše podnikání sankce proti Rusku a situace na Ukrajině?
Naše podnikání to nikterak neovlivňuje, protože působíme pouze na takových trzích, které mají stabilní ekonomické a legislativní prostředí a mají patřičnou bonitu. Koncentrujeme se na pět trhů, které považujeme za domovské: Rakousko, Švýcarsko, Německo, Polsko a ČR. Všechny tyto trhy kromě ČR již významně rostou. Ostatně v současné době se i v Česku stavební trh začíná korigovat směrem nahoru.
Stavíte i v arabském světě. Co je zvláštního na tamějších zakázkách po stránce technické a personální?
Stavebnictví je vždy lokální business a práce s lidmi. Jednáme stále podle hesla „Poznej svůj trh a svého zákazníka“. Z toho důvodu jsme se téměř tři roky připravovali na vstup na katarský trh, poznávali jsme zemi a její obyvatele, sestavili tým a navázali partnerské vztahy. Naše snahy byly loni odměněny největší samostatnou zakázkou v historii Porr, stavbou Zelené linky metra v hlavním městě Dauhá, které se velice rychle rozvíjí, budují tam infrastrukturu a hlavně jde o solventní klienty. V létě již nastoupí šest razicích štítů, které začnou novou linku metra budovat. Míříme i do Saudské Arábie a hodláme využít i zkušeností a partnerů ze stávajícího konsorcia. Vždy ale půjde o tunely a železnice.
Obrat firmy se během několika let zdesetinásobil. Co je příčinou takového ekonomického úspěchu?
Samotný obrat pro nás není hodnoticím kritériem, protože to, co se počítá, je zisk a příležitost k rozumnému růstu na daném trhu. Více než o obrat nám jde o marži, ta je velice důležitá.
Vyvinula společnost nějaké vlastní technologie?
Porr investuje již desítky let hodně finančních prostředků do výzkumu a vývoje a za tímto účelem udržuje kromě vlastních laboratoří i dlouhodobé kooperační vztahy se vzdělávacími a výzkumnými institucemi. Kromě kolejové techniky patří k nejdůležitějším nositelům inovací především oblast ražení tunelů (jak konvenčním způsobem, tak i strojním), vývoj materiálů (např. vylepšení vlastností asfaltu), fasádní technika, realizace staveb v pozici generálního dodavatele a technika na ochranu životního prostředí.
Pokud jde o metro či vysokorychlostní koridory, o rychlost, o bezpečnost, o střednědobé cenové výhody, o náklady na údržbu a servis a o rychlost výstavby, pak je dobré začít uvažovat o naší technologii pevné jízdní dráhy STA, která vydrží i značné zatížení.
Tato patentovaná technologie již funguje v Rakousku, Švýcarsku a Německu. Většina nově postavených tunelů a linek metra v Rakousku má tuto technologii. Jde vlastně o společný patent firmy Porr a Rakouských státních drah. Již jsme získali i licenci pro Německo, kde se brzo začne stavět koridor pro vlaky s rychlostí 200 km/h. Zájemci o STA se už našli i mimo Evropu.
Petr Bayer
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |