Celosvětová průměrná výměra kancelářských prostor na zaměstnance dosahuje 13 čtverečních metrů. V Praze se pohybuje mezi 10 a 11 metry, nejvíce prostoru mají lidé v kancelářích v Chicagu, téměř 23 m2. Na chvostu se pohybují filipínská Manila nebo indický Bengalúr, kde mají pracovníci k dispozici 7 m2. Vyplývá to z průzkumu společnosti JLL Global Benchmarking Service
Kanceláře se stávají více flexibilní, s adaptivním využitím, které umožní hybridní model fungování. Stanou se z nich společenské a podnikatelské huby, místa pro setkávání, spolupráci, inovace a kreativitu. „Vzroste nabídka služeb a výhod na pracovišti zaměřených na zdraví a pohodlí. Budoucí hybridní kancelářské pracoviště se bude zásadně spoléhat na nové technologie a bude vyžadovat neustálé spojení mezi kanceláří a domovem. Přestože některé společnosti budou redukovat své kanceláře, poptávka po kvalitních projektech a místech stále trvá,“ míní ředitelka architektonicko - stavební společnosti Tétris Lucie Loudová. „Plocha pro soustředěnou práci bude činit například u telekomunikačních společností jen 15 % celkové výměry,“ doplňuje.
Například Hongkong, Londýn nebo Singapur s hustotou 10 m2 na osobu a méně dlouhodobě využívají kancelářské prostory mnohem intenzivněji. Do této kategorie spadají také New York, Frankfurt nebo Tokio, kde se pracuje s menší výměrou na zaměstnance než v ostatních městech v USA, Německu a Japonsku. Rostoucí podnikatelské metropole jako Jakarta, Istanbul, Mexico City nebo Sao Paulo, které poskytují služby pro velké a rostoucí národní trhy, mají výměru kanceláří 9 až 11 m2.
“V rámci pražského kancelářského trhu jsme doposud počítali přibližně 10 až 11 m2 na zaměstnance. Na tento jednoduchý výpočet se ale už kvůli proměnám spojeným s koronavirem nelze spoléhat. Firmy individuálně musí řešit plochu dle své politiky spojené s prací z domu a funkce, kterou pro ně mají kanceláře do budoucna plnit. Zjednodušeně lze říci, že ve firmě se sdílenými stoly je potřeba 10 - 11 metrů na maximální odhadovaný výskyt zaměstnanců v kanceláři,” uvádí Vendula Bláhová z JLL.
Nynější trend napovídá, že bude velký tlak na rozšiřování prostoru pro zaměstnance především v globálních podnikatelských centrech jako Londýn nebo Hongkong, protože firmy, které lákají zaměstnance zpět do kanceláří, se musí přizpůsobit novým podmínkám a podpořit produktivitu a pohodlí a dbát na zdravé pracovní prostředí. V ČR se trend rozšiřování prostoru pro zaměstnance již objevuje, což souvisí s tím, že se do práce najednou vrátí přibližně 60 % zaměstnanců, a to v režimu tři dny v kanceláři a dva dny doma.
Naopak města, zejména v Německu a USA, nebudou pod takovým tlakem. V Německu je výměra kanceláří na osobu téměř dvojnásobně větší než v Londýně. Některá města v USA nabízí zaměstnancům více než 20 m2 na osobu. Hustota obsazení pracoviště má klíčový dopad na spotřebu energií a vody, další náklady a odpady. Přestože výsledky studie ukazují, že náklady na m2 jsou téměř všude stejné, spotřeba energií na osobu je v Asii mnohem nižší, především z důvodu větší hustoty obsazení kanceláří.
Spotřeba energií v kancelářích podle regionů
Využitý prostor na jednu osobu (m2) |
Náklady na energie na osobu a m2 ($) |
Náklady na služby ($) na m2 |
Spotřeba energií (kWh) na osobu |
Spotřeba energií (kWh) na m2 |
|
Pacifická Asie |
11.0 |
36.7 |
43.8 |
2,171 |
206 |
Evropa |
13.2 |
35.1 |
38.2 |
3,565 |
249 |
Latinská Amerika |
10.9 |
25.0 |
26.4 |
4,646 |
264 |
Severní Amerika |
14.7 |
37.4 |
45.3 |
5,769 |
333 |
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |