Rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu v Česku - Šmejkalka na dálnici D1 v km 23 – přijde na 965 milionů Kč bez DPH. Uvedení mostu do provozu plánujeme v roce 2027, sdělil časopisu Skypaper Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Oprava mostu nyní vstupuje do hlavní fáze. Pod mostem se dokončují přístupové komunikace pro stavbu a začátkem prázdnin se začne pracovat na konstrukci mostu. Počátkem července se začne s postupným nahrazováním starého mostu za nový, přičemž jeho historický oblouk, který je v dobrém stavu, zůstane zachován. První zásadní operací bude výměna tzv. stojek, které rozpírají vrchní část mostu přenášející vozovku a historický oblouk. Celkem jich bude vyměněno 32, po 16 na levé a pravé straně. Vedle stávajících stojek budou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů. Tuto operaci motoristé na dálnici nijak nezaznamenají. Harmonogram nadále počítá s ovlivněním provozu na D1 až na jaře příštího roku. Po celou dobu probíhající rekonstrukce se plánuje zachovat provoz v režimu 2+2.
Stavba je realizována v režimu Design & Build, ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v kompetenci zhotovitele, kterým je sdružení Strabag a Pragoprojekt. Celková doba realizace je 1460 dní; doba omezení na D1 bude max. 755 dní.
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden v roce 1946. Délku výstavby výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 kamenná rovnanina za opěrami.
V rámci přípravy stavby D1 byly v 60. letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně pouze běžná provozní údržba.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |