úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu přijde na 965 mil. Kč a skončí v roce 2027

Šmejkalka
20.06.2024  |  Petr Bayer

Rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu v Česku - Šmejkalka na dálnici D1 v km 23 – přijde na 965 milionů Kč bez DPH. Uvedení mostu do provozu plánujeme v roce 2027, sdělil časopisu Skypaper Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Oprava mostu nyní vstupuje do hlavní fáze. Pod mostem se dokončují přístupové komunikace pro stavbu a začátkem prázdnin se začne pracovat na konstrukci mostu. Počátkem července se začne s postupným nahrazováním starého mostu za nový, přičemž jeho historický oblouk, který je v dobrém stavu, zůstane zachován. První zásadní operací bude výměna tzv. stojek, které rozpírají vrchní část mostu přenášející vozovku a historický oblouk. Celkem jich bude vyměněno 32, po 16 na levé a pravé straně. Vedle stávajících stojek budou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů. Tuto operaci motoristé na dálnici nijak nezaznamenají. Harmonogram nadále počítá s ovlivněním provozu na D1 až na jaře příštího roku. Po celou dobu probíhající rekonstrukce se plánuje zachovat provoz v režimu 2+2.

Stavba je realizována v režimu Design & Build, ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v kompetenci zhotovitele, kterým je sdružení Strabag a Pragoprojekt. Celková doba realizace je 1460 dní; doba omezení na D1 bude max. 755 dní.

Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden v roce 1946. Délku výstavby výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 kamenná rovnanina za opěrami.

V rámci přípravy stavby D1 byly v 60. letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně pouze běžná provozní údržba.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?

masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)
 
přehodnocení podmínek Green Dealu především co se týká racionality při dosažení termínů bezuhlíkové ekonomiky
 
dočasné pozastavení odklonu od uhlí po dobu nezbytně nutnou k překonání energetické krize
 
větší podpora energetických úspor (inovační technologie, kontrola plýtvání...)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« říjen 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce