úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu přijde na 965 mil. Kč a skončí v roce 2027

Šmejkalka
20.06.2024  |  Petr Bayer

Rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu v Česku - Šmejkalka na dálnici D1 v km 23 – přijde na 965 milionů Kč bez DPH. Uvedení mostu do provozu plánujeme v roce 2027, sdělil časopisu Skypaper Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Oprava mostu nyní vstupuje do hlavní fáze. Pod mostem se dokončují přístupové komunikace pro stavbu a začátkem prázdnin se začne pracovat na konstrukci mostu. Počátkem července se začne s postupným nahrazováním starého mostu za nový, přičemž jeho historický oblouk, který je v dobrém stavu, zůstane zachován. První zásadní operací bude výměna tzv. stojek, které rozpírají vrchní část mostu přenášející vozovku a historický oblouk. Celkem jich bude vyměněno 32, po 16 na levé a pravé straně. Vedle stávajících stojek budou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů. Tuto operaci motoristé na dálnici nijak nezaznamenají. Harmonogram nadále počítá s ovlivněním provozu na D1 až na jaře příštího roku. Po celou dobu probíhající rekonstrukce se plánuje zachovat provoz v režimu 2+2.

Stavba je realizována v režimu Design & Build, ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v kompetenci zhotovitele, kterým je sdružení Strabag a Pragoprojekt. Celková doba realizace je 1460 dní; doba omezení na D1 bude max. 755 dní.

Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden v roce 1946. Délku výstavby výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 kamenná rovnanina za opěrami.

V rámci přípravy stavby D1 byly v 60. letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně pouze běžná provozní údržba.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« srpen 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce