xx
Vláda projednala studii proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce. „Jde celkem o 205 kilometrů rychlých tratí s investičními náklady 179 miliard korun,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Jde o VRT Moravská brána v délce 91 km s náklady 96 miliard. Kč, VRT Jižní Morava v délce 39 km za 23 mld. Kč a RS Střední Morava v délce 75 km s nálady 60 mld. Kč.
Projekt VRT Moravská Brána je novostavba vysokorychlostní trati mezi Brodkem u Přerova a stanicí Ostrava-Svinov je základní částí rychlého spojení mezi Brnem a Ostravou. Významně zkrátí čas vlakem mezi střední a severní Moravou. Například z Olomouce do Ostravy se bude možné dostat za 30 minut oproti dnešním 50 min. VRT Jižní Morava je součástí mezinárodního spojení ČR s Rakouskem a Slovenskem, mezi Brnem a státní hranicí u Břeclavi. Významně zkrátí čas vlakem mezi střední a severní Moravou. Například z Brna do Vídně či Bratislavy se bude možné dostat za hodinu oproti dnešní hodině a půl. Projekt rychlých spojení (RS) Střední Morava mj. výrazně zkrátí cestovní doby na trasách Brno – Ostrava, Brno-Olomouc a Brno-Zlín, na rameni Brno-Přerov až na 30 min oproti dnešní hodině a čtvrt.
Projekty mají být realizovány odděleně na základě samostatných výběrových řízení s dostatečnými odstupy s ohledem na majetkoprávní připravenost, realizaci ostatních PPP projektů dopravní infrastruktury v ČR, makroekonomickou situaci a další faktory. Soukromý partner (koncesionář) bude mít ve všech třech projektech za úkol provést výstavbu, zajistit financování a uvedené úseky dlouhodobě udržovat. Stát bude koncesionáři platit až od uvedení do provozu a na základě dostupnosti.
Projekt Rychlých spojení je součástí vládního plánu rozvoje klíčové páteřní dopravní infrastruktury v ČR i pro napojené kraje. Může pomoci v rozvoji hospodářské prosperity a sociální soudržnosti krajů, přispěje ke zlepšení dopravní dostupnosti, tedy propojení na regionální, celostátní i nadnárodní úrovni. Nabídne též výrazné zvýšení přepravní kapacity osobní železniční dopravy až o 60 tisíc cestujících denně na nejvytíženějších úsecích či uvolnění kapacity pro nákladní dopravu, kde umožní nárůst až o 40% volných tras.
Po výběru transakčního poradce bude následovat příprava zadávacího řízení na soukromého partnera.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |